Realizace strategie - díl druhý

3. září 2013 v 22:54

Inovační systém


Česká republika nemá fungující inovační systém, i když zde najdeme technologické parky, podnikatelské inkubátory a inovační centra. Ale nikdo se o ně nestará, chybí tu inovační agentura. Proto má Česká republika jedny z nejhorších inovačních ukazatelů v EU, a proto cyklus znalostní ekonomiky není uzavřen.

Není třeba vymýšlet vymyšlené. Inspiraci poskytne Švédsko, Finsko, Holandsko atd.

Jeden z nejlépe fungujících inovačních systémů v EU má Švédsko, země s pouhými 8 mil. obyvatel, ale s jedněmi z nejlepších inovačních ukazatelů v EU. Švédská inovační agentura VINNOVA, člen Evropské sítě inovačních agentur TAFTIE, může být vzorem pro zamýšlenou českou inovační agenturu CzechInnovation.

Poslání zamýšlené agentury CzechInnovation lze shrnout do 5 základních bodů:
  • Přispívat k rozvoji České republiky tak, aby se stalo významnou zemí v oblasti aplikovaného výzkumu, vývoje, technologického transferu a inovačního podnikání, zemí, ve které jsou realizovány výsledky aplikovaného výzkumu a vývoje v inovačních firmách a spin-off firmách na vysoké odborné úrovni.
  • Podporovat udržitelný rozvoj a růst zaměstnanosti prostřednictvím podpory růstu konkurenceschopnosti a vzniku a rozvoje úspěšných inovačních a technologicky zaměřených podniků.
  • Vytvářet a podporovat systém technologického transferu všemi cestami, tedy přenos technologií a znalostí mezi akademickou a komerční sférou. Vytvářet maximálně přátelské prostředí pro technologický transfer a inovační podnikání. Dobudovat a podporovat rovnoměrně rozloženou inovační infrastrukturu pracující na nejvyšší evropské úrovni.
  • Podporovat aplikovaný výzkum, vývoj, technologický transfer a inovace nejvyšší kvality v oblastech jako strojírenství, měřicí a regulační technika, biotechnologie, chemie, potravinářství a kybernetika.
  • Stimulovat účast České republiky v evropské a mezinárodní spolupráci a ve výměně zkušeností v oblasti technologického transferu a inovací. Podporovat networking (spolupráci v sítích) na evropské i světové úrovni.
Tak by CzechInnovation doplnila Grantovou agenturu, podporující základní výzkum, Technologickou agenturu, podporující aplikovaný výzkum, a tím by se vyřešilo řízení i financování prvků cyklu znalostní ekonomiky.

Vybrané současné technologické parky, podnikatelské inkubátory a inovační centra by se propojila do jedné sítě řízené zamýšlenou agenturou CzechInnovation. Takovou síť už dnes tvoří jejich sdružení Společnosti vědecko-technických parků. Díky společnému ministerstvu by se tato síť snadno propojila s vysokými školami a Akademií věd na územním principu. Tak by se uzavřel cyklus znalostní ekonomiky.

Zkušenosti posledních 20 let ukázaly, že české univerzity se nemohou podílet na budování a chodu technologických parků, podnikatelský inkubátorů a inovačních center. Mohou však s nimi úzce spolupracovat. Tento problém vyřeší navrhovaná síť, nezávislá na osobním názoru toho kterého rektora či akademického senátu.

Touto sítí bude proudit know-how, šířené zkušenějšími členy těm méně zkušeným. Touto sítí budou proudit peníze ve formě projektů a to za stejných podmínek pro všechny členy sítě. V současnosti jsou velké rozdíly v penězích pro inovace v jednotlivých regionech. Celkové náklady se nemusí lišit od současné podpory, ale tato podpora bude vynakládána mnohem efektivněji a výsledky budou měřitelné a porovnatelné mezi regiony.

Hlavní produktem této sítě budou české spin-of firmy a inovační firmy vůbec. Pokud každá větší vysoká škola vyprodukuje několik spin-off firem za rok, v horizontu několika let to bude znamenat značnou změnu na české inovační scéně. Bude to znamenat další kvalifikovaná pracovní místa, snížení nezaměstnanosti, vzrůst technologické úrovně atd.

Dalšími přínosy budou nové technologie ve formě patentů, licencí, know-how, podílu akademických pracovišť v komerčních firmách a další formy spolupráce.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama