Doprava

3. září 2013 v 21:58

Doprava


Levná a dostupná doprava je podmínkou rozvoje této země.

Budeme prosazovat podporu pohonu automobilů na zemní plyn (CNG) a v budoucnu na vodík.

Budeme podporovat rozvoj železnice pro osobní i nákladní dopravu, ale podpoříme vstup soukromých subjektů do této oblasti výrazně více, než doposud.

Budeme prosazovat přesun kamionů, které naší zemí jen projíždějí, ze silnic na železnici.

Budeme prosazovat co nejrychlejší dokončení rychlostní komunikace Hradec Králové - Olomouc a zpřísnění podmínek pro rekonstrukci dálnice D1.

1.
Osobní i nákladní přepravě bude i nadále vládnout automobil, přes jeho různé nevýhody. Je symbol svobody a svobodného pohybu, ať si jeho odpůrci říkají, co chtějí. Je to i symbol technologického pokroku 20. století, podobně jako byl symbol technologického pokroku v 19. století parní stroj. Kromě toho, naše země má vysoký podíl automobilového průmyslu.
Za 100 let vývoje dospěl automobil do značné technické dokonalosti, ale hlavním problémem je pohonná látka, tedy benzin či nafta. Jejich cena stále stoupá, za posledních několik let se prakticky zdvojnásobila. To vede ke zvýšení cen dopravy, které negativně ovlivňují rozvoj této země. Pro některé činnosti mohou být ceny dopravy až likvidační.
2.
Ropu, pro výrobu benzinu a nafty, musíme dovážet většinou z politicky nespolehlivých oblastí. Tak každý lokální vojenský konflikt vede ke zvýšení cen, přičemž následný pokles cen je pak malý či žádný. Ložiska ropy jsou omezená a různí experti se předhánějí v předpovědích, kdy ropa dojde. Cena těžby ropy stále stoupá. Prostě, perspektiva benzínu a nafty je špatná.
3.
Snaha nahradit automobilová paliva bioprodukty vedlo ke zvýšení cen potravin a boji o státní dotace. Zrušíme tyto dotace tak rychle, jak to jen bude možné, ale zachováme možnost, aby si zákazníci tato biopaliva nakupovali za tržní ceny, pokud si to budou přát. To bude rozhodnutí zákazníků, ne státu.
4.
Skutečně perspektivní pohonnou látkou automobilů je vodík. Jeden kilogram vodíku obsahuje mnohonásobně více energie, než kilogram benzinu či nafty. Odpadním produktem vodíkového automobilu je pouze voda ve formě páry. Vodík lze vyrábět různými způsoby. Vodík z vody může vyrábět každý, pokud má elektrickou energii. Není zde problém s dovozem surovin z politicky nestabilních oblastí. Technologie pohonu automobilu vodíkem je ve stádiu vývoje a existuje řada funkčních prototypů. Tuto cestu hodláme podporovat jako perspektivní budoucí řešení.
5.
Klasický spalovací motor bude ještě nějakou dobu vládnout naším silnicím. Ze všech pohonných látek má nejlepší vlastnosti metan, běžně dostupný ve formě zemního plynu, u automobilů označený jako CNG. Takové automobily jsou běžně vyráběny a starší automobily lze relativně snadno upravit. Existuje zde menší množství čerpacích stanic. Je zde možnost mít vhodné zařízení doma a využívat rozvod zemního plynu. Technologie těžby zemního plynu se vyvíjejí a cena plynu klesá. Jeho zásoby jsou mnohem větší, než zásoby ropy, a odhady hovoří o zásobách na stovky let dopředu. Tuto cestu hodláme podporovat jako současné řešení růstu cen benzínu.
6.
Elektromobily považujeme za zajímavou možnost, za určitých podmínek, a hodláme je podporovat jako doplňkové řešení automobilové dopravy.
7.
Železnice je tradiční řešení dopravy větších objemů a na větší vzdálenosti. Proti automobilové dopravě má řadu výhod: Méně obtěžuje okolí a je šetrnější k přírodě. Je méně energeticky náročná. Není blokována ucpanými silnicemi. Při objektivně nastavených podmínkách by byla levnější. Díky ne příliš šťastně zvolenému způsobu privatizace, řadě administrativních a manažerských nedostatků, je nyní železnice v útlumu. V některých případech dokonce byla zřejmě využita jako tunel na veřejné prostředky. Vysoké odměny některých manažerů železnice jsou kapitolou samy o sobě. Hodláme zprůhlednit podmínky fungování železnice, hodláme ji více otevřít soukromým subjektům za férových podmínek a hodláme do ní vnést více konkurence.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama